Soda Stream – ett etablerat varumärke
Den senaste tiden har Soda Stream gått ut hårt med reklam. Folk köper mer kolsyremaskiner än någonsin tidigare och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman med namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin uppfinning och snart kunde han saluföra sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hem. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och fortfarande idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma namn.
Trots att kungahuset och andra nobla hem hade egna sodastreamers redan på början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream annonsering skulle figurera på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, ungefär samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.
Försäljningen gick ändå långsamt. I ett efterkrigseuropa hade massor människor säkert andra prioriteringar och även ifall den unga generationen absolut ville ha kolsyremaskiner så var det, som ständigt, föräldrarna som höll i pengarna. På 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i mängder och än idag förknippas vanligtvis kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream i synnerhet, med 70- samt 80-talsnostalgi.
Kolsyremaskiner används inte bara för att kolsyra vatten, man kan även framställa smaksatt bordsvatten eller egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker enorm och vi är flera som har släpat många tunga flaskor och backar, till största del fyllda med vatten, hem från butiken, enbart för att tvingas kånka tillbaka tomflaskorna för återvinning därefter.
Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, samt felaktigt miljötänk. Alla dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Alla utsläpp från lastbilar och andra fordon kan undvikas, ifall man upphör handla buteljerade drycker.
Men så är ju kruxet att vi älskar vår kolsyra, och en smaksatt Ramlösa eller Loka är ju godare än vanligt, tråkigt kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller hög och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, omedelbart i våra kökskranar. Tråkigt att inte ta det tillvara. Med en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med hjälp av en aning aromer kan man få fram samma goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.
Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan få det ännu godare genom att man personligen kan fastslå hur mycket eller lite smak man vill ha i. Aga säljer bordsvattenaromer, liksom Aromhuset, som har mångårig erfarenhet och stort utbud av smaker. Är man mer inne på läsk så tillverkar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större utbud på den svenska marknaden.
Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De tillverkar motsvarande produkter och när Wassermaxx vinner på aningen lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn och sin erfarenhet. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och lyckad Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream annonsering har sannerligen varit effektiv, och den står sig än idag.